неділя, 27 серпня 2017 р.

Методика навчання

Година спілкування, 2 клас

 ( Використано Інтернет-ресурси)

Тема. Пізнай себе. Стань успішним.

Мета. Формувати поняття про характер людини , навчати знаходити в собі не тільки сильні,  а й слабкі сторони; ознайомити учнів зі складовими успіху; розвивати бажання вдосконалюватися; виховувати самостійність.

 Обладнання.  Кольоровий папір, ножиці, сонечко без проміння, м’ячик, кошик, запис музики для релаксації, корона , розпечатані прислів’я, плакат «Режим дня», твори В.Сухомлинського, м/ф, журнал «Поч. шк..» №7-2017, С. 3-5.

Хід проведення:
І. Організація класу
Сонце встало – запалало,
І дітей всіх привітало…

Хай цвіте лужочок
І шумить гайочок…
Хай блищить ставочок…
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки…
Хай сміються діточки!
Доброго дня ВСІМ!

Слайд

- Діти, уявіть, що ми з вами перенеслись на красиву квітучу галявину. Але  це  не просте місце, цю галявину  називають  Галявиною Роздумів і Досліджень, де ми будемо не тільки відпочивати, а й розмірковувати. Тому запрошую вас до відвертої розмови  і бажаю гарного відпочинку, цікавих і приємних пізнавальних  хвилин.

ІІ. Актуалізація опорних знань
А щоб у нас вийшла  добра, щира, відверта розмова, слід згадати правила спілкування  у групі ( зачитують сильніші учні )  :
Слайд
• Перш ніж говорити – подумай;             
Доводь свою думку;
 • Не перебивай;
Не вигукуй;
• Поважай думку товариша.

 ІІІ. Оголошення теми заняття
Пісня «Грицю, Грицю, до роботи»
   Діти,  прослухайте українську народну жартівливу  пісню «Грицю, Грицю, до роботи» і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
- Чи сподобався вам Гриць.
-  Яким він був? ( Лінивим,  постійно знаходив відмовки, щоб не працювати )
-  Які наслідки матиме його поведінка? ( З такою поведінкою він нічого не зможе досягти в житті і нічого не надбає ).
   Тож сьогодні ми поговоримо про риси характеру, які допомагають людині  досягти успіху у житті.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
   - Чи можете ви пояснити, що таке характер людини? ( Він знаходиться в середині людини . Його не відразу зрозумієш, треба подивитися як людина відноситься до інших людей, до себе, до праці. ).
 Слово характер прийшло до нас із давньогрецької мови. У перекладі воно означає «чеканка», «печатка», знак - прикмета , яка відрізняє людину  від інших.
 - А чи добре ви знаєте свій характер?
- Чи цікаво вам про це дізнатися ?

V. Первинне  сприйняття  й  усвідомлення  нового  матеріалу.    

1. Читання творів В.Сухомлинського

- Що ж може допомогти вам пізнати свій внутрішній світ?

            Василь Олександрович Сухомлинський був шкільним учителем – вимогливим, справедливим і добрим. Він дуже любив дітей. Одна з його книжок так і називається – «Серце віддаю дітям».
            Ваше відношення до вчинків героїв його мудрих оповідань допоможе вам зрозуміти себе.
Послухайте і обміркуйте. ( С. 117 і 108)
- Хто повівся правильно? Чи правильно повелися діти?
- А як би вчинили ви?
- Як реагували люди на покинуте кошеня?
- Як повелася Наталочка?
- Прослухавши ці оповідання, ви очевидно дещо дізналися про себе. Тож визначте для себе які ви. Чуйні чи байдужі?
   Пропоную вам збірку повчальних оповідань В. Сухомлинського. Тут зібрано близько 500 творів, отже близько 500 підказок, які допоможуть вам зрозуміти себе. Поставте себе на місце головних героїв і дайте відповідь на питання «А як би вчинив чи вчинила  я?»

6. Інсценізація
- Послухайте своїх товаришів. Можливо хтось впізнає себе чи когось зі своїх однокласників.

КРУТЬКО
Толі в класі не сидиться,
Непосиді все б крутиться.
То щипа свого сусіда,
То поглядує навкруг,
То під партою обіда,
То на парті ловить мух...
Хтось запитує у Толі:
- Ти завжди крутько такий?
- Ні, не кожен день я в школі,
У неділю ж — вихідний!

- Хто ж впізнав себе? ( Соня, Єгор, Роман. Чи уважні ці діти на уроці, адже вони постійно відволікаються на сторонні справи. Це допомагає чи шкодить їм у навчанні?)

Хвастунець
Хлопчик Толя — молодець,
тільки трішки хвастунець.
Якось ми пішли на став.
Він мені таке сказав:
— Слово честі, н
е хвалюся,
я ні-чо-го не боюся!.. —
Враз на слові цім з дороги —
Толі ящірка під ноги.
З переляку,у тривозі
наш хвалько мерщій навтік.
Та спіткнувся на дорозі
й прикусив собі язик.
- Хто у нас в класі постійно викрикує: «Я! Я!»


У людському характері є як позитивні, так і негативні риси. Тобто гарні і негарні.
                 Слайд
2.Вправа «Засели будиночки».
- Пропоную виконати вправу «Засели будиночки». Допоможіть мені розселити риси характеру. Відповідаємо хором.
 Чесність , працьовитість, брехливість, лінощі, скромність,нахабність ,
сміливість, боягузтво, щедрість,жадібність
 Див. табл.                                                                                                              
ПОЗИТИВНІ РИСИ
НЕГАТИВНІ РИСИ

3.Гра «Словесний волейбол»
- Назвіть протилежні риси характеру.
Неохайний – охайний
Ледачий – працьовитий
Турботливий - байдужий
Ввічливий – грубий
Порядний – нахабний
Щирий - улесливий
Відповідальний – безвідповідальний
Уважний – неуважний
Легковажний – серйозний
4. Робота за схемою на дошці
- Тож якою може бути людина за  рисами характеру.

4. Декламування  вірша.
Кожному з нас приємно спілкуватися з людьми, у яких світле, добре серце.
   Прослухайте вірш Любові Забашти .  Яку рису характеру автор вважає найважливішою для людини?
                                       Людина починається з добра!
Людина починається з добра!
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.

Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.

Людина починається з добра,
Із світла, що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.
                               Любов Забашта          
- Подумайте, чи живе доброта у вашому серці.

8.Рольова гра «Чарівний стілець».

- Кожній людині нелегко зрозуміти себе, свій характер. Тут нам потрібна допомога друзів, знайомих, родичів.
Пропоную пограти в гру «Чарівний стілець».
(Учні називають риси характеру дитини, що сидить на «чарівному стільці».
«Чарівний стілець» не має висвітлювати негативні якості).

9.Вправа «Сміливий експеримент».
    Багато хто з людей боїться казати правду одне одному у вічі. Давайте сьогодні зробимо перший крок у сміливість і,  не соромлячись нікого, але пам'ятаючи про норми етики, спробуємо сказати своєму товаришу правду прямо у вічі. Але для цього нам потрібен сміливий учень. Хто хоче провести цей експеримент? (Один учень виходить до дошки).
    Тепер по черзі скажіть своєму товаришеві, які, на вашу думку, є у нього  хороші та  погані риси характеру.
   Спілкуючись один з одним, не забувайте, що словом можна дуже образити. Не ображайте один одного і з гідністю сприймайте критику на свою адресу.

5.Робота в парах.  Робота за малюнками до казки «Пригоди Буратіно».
   - Розгляньте ілюстрації до відомої казки «Пригоди Буратіно». Які риси характеру притаманні її персонажам ?
   - Що змінилося в характері Буратіно після пригод? ( Він став відповідальним, , вдячним, обережним, позбувся легковажності, бо краще став  розумів інших людей)
   - Хто допоміг Буратіно позбутися деяких негативних  рис характеру? ( Близькі люди, які піклувалися про нього і любили його )

7. Робота за прислівями
- Багато приказок та прислівїв про риси характеру склав народ. Послухайте і скажіть про яку рису характеру  йдеться.
·         Сонце землю красить, а людину – праця. ( Про працелюбність. Соня, Катя, Аміран, Ауріка)
·         Де дівка не плетена, там і хата не метена. (Про ледарство. А хто чесно зізнається , що його часто ліньки нападають)
·         Хапун такий, що й з рідного батька здере. (Про жадібність. Чи є в нашому класі жадібні дітки? Всі дітки діляться печивом, цукерками чи яблучком )
·         Свій розум май і  людей питай.( Про допитливість. Єгор, Ауріка, Роман)
·         Чия відвага, того й перемога. ( Про сміливість. Хто не боїться собак і зможе захистити дівчинку від бешкетників )
·         Не одежа красить людину, а добрi дiла. (Про доброту. Назвіть найдобріших в нашому класі)
10. Перегляд мультфільму «Лис та їжачок»
- Я бачу, що дечого ви вже навчилися. Тепер перегляньте м/ф і скажіть, що допомогло їжачкові врятувати своє життя? ( Він добре знався на характерах інших мешканців лісу і зумів передбачити вчинок хитрого Лиса )

VІ. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

1. Слово вчителя
   Вивчати  характер людини дуже важливо. Це дає змогу передбачити , як людина поводитиметься за певних умов, чого від неї очікувати. Як вона виконуватиме дані їй доручення.
Знання рис свого характеру допоможе краще зрозуміти  й оцінити свої вчинки, ставлення інших людей до тебе. Якщо ти поглянеш на себе збоку, то, можливо, спробуєш щось у собі змінити, вдосконалити.
Запитай себе: «Чи я вразливий?», «Чи хвалькуватий?». «Чи завжди дотримуюся слова» тощо. Спробуй дати чесну відповідь на ці та інші запитання . Це допоможе тобі краще пізнати себе і зрозуміти, які позитивні та негативні риси є в твоєму характері.

2. Вправа «Завжди, інколи, ніколи».
Слайд
- Прошу поміркувати про те, чи є у вас перелічені якості та у якій мірі. Якщо  вважаєте,що завжди добрі , то поставте  галочку в колонці «завжди», якщо іноді - поставити галочку  в колонці «іноді» і так далі.      

Вдача
Завжди
Інколи
Ніколи
добрий



працьовитий



щедрий



турботливий



сміливий



чесний



охайний



уважний



слухняний



нестриманий




     Підніміть руки у кого галочки тільки в колонці «Завжди», у кого є галочки в колонці «Інколи», а тепер  - в колонці «Ніколи».
     Бачу, що більшість з вас були відвертими і правдивими. Це добре. Вам є над чим працювати.                                    
3.Гра  «Кошик для сміття».
- Щоб позбутися негативних рис характеру пропоную пограти в гру «Кошик для сміття».
   У кошик будемо складати ті рису характеру, звички , від яких ви б хотіли позбутися. Продовжи фразу: «Я хотів би викинути у кошик для сміття...»

4. Робота з текстом.
В усі часи були і є нині люди, які багато чого досягли в житті завдяки особливим рисам свого характеру. Таких людей називають успішними. У них завжди є чого повчитися.
   Послухайте  текст і скажіть, яка риса характеру допомогла Маринці досягти успіху.( с. 25, Я у світі, 3 клас)
      Другокласниця Маринка читала повільніше за всіх у класі. Це заважало їй добре навчатися не лише на уроках читання, а й на уроках рідної мови, математики, природознавства. Учитель порадив дівчинці щодня читати вголос по 20-30 хвилин. Тоді Маринка поставила собі за мету навчитися читати швидко.
   Щодня, повернувшись зі школи додому, вона ставила перед собою годинник, розгортала книжку  й читала 20 хвилин. Їй дуже хотілося погратися з подружками, побавитися з кошеням Пушком, переглянути улюблені мультфільми… І вона це робила, але тільки тоді, коли минало 20 хвилин!
   … Через два місяці маринці довелося читати на уроці уривок з оповідання. Дівчинка прочитала його блискуче – швидко, зрозуміло й виразно. Її успіху раділи всі: і сама Маринка, і вчитель, і діти. 
   - Тож завдяки яким рисам характеру Маринка досягла успіху? ( Наполегливість, відповідальність, дисциплінованість, витримка, самостійність.)
   - Кому б із учнів нашого класу ви порадили взяти приклад із Маринки?
Маринка вчинила як самостійна, серйозна, наполеглива людина.
Самостійною називають людину, яка багато вміє робити сама й не чекає, без потреби, допомоги від інших. Вона здатна приймати важливі рішення й відповідати за свою поведінку.
Робота за мал. на с. 26 ( Я у світі. 3 клас )
- У якому випадку хлопчик  поводиться як самостійна людина?

 5. Вивчення правил
   Пропоную вашій увазі
  ПРАВИЛА ДЛЯ ЛЮДИНИ, ЯКА ПРАГНЕ СТАТИ САМОСТІЙНОЮ
- Читаємо разом зі мною і запам’ятовуємо. Хором.                                                                     
1. Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь.
2. Умієш помилятися, умій і виправлятися.

6. Робота за схемою ( с. 28, Я у світі, 3 кл )
Слайд або дошка
- Тож які риси характеру допомагають людям стати успішними? Виберіть їх серед запропонованих
 ( Працьовитість, допитливість, байдужість, посидючість, наполегливість, лінощі, старанність, неуважність) .
Отже, успіх – це результат праці та наполегливості. (Успіх – це досягнення поставленої мети). І доказом цього є життя видатних і успішних людей: усі вони займалися своєю улюбленою справою, багато навчалися й наполегливо працювали.

- А чи досягли ви якихось результатів, старанно і наполегливо працюючи? Розкажіть.
Поясніть і запам’ятайте  формулу успіху.

УСПІХ = ЗДІБНОСТІ + ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ
11. Опрацювання порад
ЩОДЕННІ КРОКИ ЛЮДИНИ, ЯКА ПРАГНЕ СТАТИ УСПІШНОЮ
·         Склади план дій на день ( режим дня).
·         Придумай девіз дня.
·         Замислюйся перед сном, як ти прожив цей день.
·         Хвали себе за будь-які досягнення.
·         Виправляй помилки

7.  Ознайомлення зі щоденником успішної людини.
Слайд
- Пропоную протягом тижня вести невеличкий щоденник за зразком
День тижня
Девіз дня
Як я провів день
   (смайлики)
Я хвалю себе за …
ПОНЕДІЛОК
 «Сьогодні буду найуважнішим»


ВІВТОРОК
«Сьогодні буду найпрацьовитішим».


СЕРЕДА



ЧЕТВЕР



ПЯТНИЦЯ



СУБОТА



НЕДІЛЯ




8.Фізкультхвилинка . Масаж пальців.
( Метод пяти пальців Л. Зайверта для оцінки зробленого за день )
-  Хочу ознайомити вас з методом, який допоможе вам підводити підсумки тижня. Це метод п’яти пальців.
М – мізинець- знання: які знання я сьогодні отримав?
Б – безіменний – мета: чого я сьогодні досяг?
С – середній – настрій: який сьогодні був у мене настрій?
В – вказівний – допомога іншим: чим я сьогодні допоміг іншим?
В – великий палець – здоровя: що я зробив для свого здоровя?

VІІ. Підбиття підсумків
Діти, ви багато почули про себе , щось знайоме, а щось і досі невідоме вам про себе від своїх товаришів, пізнавали себе, отримали поради.
Вправа «Дружні долоньки».                                                                                 
- У вас на парті є кольоровий папір, ножиці, олівець.
Виберіть з усіх кольорів той, який вам найбільше до вподоби. Обмалюйте свою долоньку, а потім виріжте її.  У верхньому кутку напишіть свої ініціали. Аркуші з долоньками пускають по колу, щоб інші могли написати щось хороше про того, чия долонька. А тепер прикріпіть їх до сонечка, яке є у нас на дошці, і яке сумує без проміння.
Малесенькі долонечки
зробили диво-сонечко.
Похмурих днів ніколи
Не буде в нашій школі!
- Ось і закінчився час перебування на цій казковій галявині.Ми багато розмовляли, грали, пізнавали себе. Чи сподобалось вам тут? Чим саме запам’яталися хвилини перебування на цьому місці?

Я бажаю вам побільше приємних і цікавих хвилин у вашому житті.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тема. Я - школяр Нової української школи. День народження класу. Ось і школа, ось і клас. Він давно чекає нас. Мета формувати уявлення уч...