І. Дидактичні ігри
патріотичного спрямування для
організації навчально-дослідницької діяльності учнів на уроках інтегрованого
курсу «Я досліджую світ»
1. Гра «Де ти живеш?»
Мета: розширити й закріпити знання дітей про місто ( село), про вулицю, на
якій вони живуть; продовжувати вчити застосовувати ці знання ; розвивати вміння
зв’язно, логічно та
граматично правильно висловлювати свої думки; виховувати любов до рідного міста
(села) , до своєї вулиці.
Матеріал: фарби, пензлики, папір.
Хід гри: Дітям пропонують намалювати свою вулицю.
Вчитель:
-Що найбільше подобається вам на вашій вулиці? За що ви любите її? ( Діти
розповідають)
-Усі ці вулиці складають місто( село ), в якому ви живете. Для вас вони
найрідніші. Це наша мала батьківщина.
2. Гра «Найдорожче»
Мета: формувати у дітей розуміння поняття «Батьківщина», розкрити його
загальну сутність – люди з різних країн і різної національності ставляться до
своєї Батьківщини, як до матері, виховувати любов до рідної землі.
Хід гри:
Вчитель:
- Рідний край є не лише у нас, людей,а й у тварин. Він є навіть у
маленького равлика. Коли людина перебуває далеко від рідної землі, вона сумує
за нею. А тепер уявіть, що ви опинилися далеко від рідного дому. Щоб ви хотіли
отримати від матусі і чому саме це? Діти обґрунтовують свої відповіді.
3. Гра «Добре чи погано»
Мета: формувати патріотичні почуття на основі бесіди про моральні якості
українців, уявлення дітей про добрі й погані вчинки, спонукати дітей до
складання характеристики та вираження власного ставлення до вчинків; виховувати
моральні почуття, доброзичливість.
Обладнання: сюжетні картинки, на яких зображені добрі й погані людські
вчинки.
Хід гри;
Вчитель:
- Українці доброзичливий та
чесний народ, вони захищають слабких та поважають літніх людей.
( Кожна пара дітей отримує по
дві сюжетні картинки з зображенням добрих і поганих вчинків. Діти обговорюють
сюжети, потім по черзі показують картинки всім, розповідають , що на них
намальовано, і дають власну оцінку вчинкам ( добрі вони чи погані, чи вчинить
так справжній українець)
4. Гра «Україночка»
Мета: Закріпити уявлення дітей про український національний одяг. Формувати вміння називати
елементи українського національного костюма. Виховувати гостинність.
Матеріал: ляльки, елементи українського національного вбрання.
Зміст гри: До дітей завітала лялька Наталка, яка розповідає, що їй треба
вбратися у національний костюм до Дня Незалежності України. Діти мають вибрати
елементи українського національного костюма, назвати їх іодягнути на ляльку.
5. Мовленнєва гра
«Прийом гостей по-українськи»
( Діти розглядають малюнки, на
яких зображена традиційна зустріч гостей.
спираючись на побачене та власний досвід, вони дають заперечні відповіді на запитання
вчителя, пояснюють їх).
- Як ви думаєте, українці
зустрічають гостей непривітно, із сумом? ( Ні, з радістю).
- Чи згодні ви з тим, що до
бажаних гостей у нас традиційно звертаються так: «Заходьте, раз прийшли»? ( Ні,
до гостей у нас звертаються з такими словами: «Ласкаво просимо!)
- На вашу думку, гостей
зустрічають з булочками на підносі? ( Ні, гостей зустрічають із короваєм, із
хлібом-сіллю).
- Коровай кладуть на серветку.
Це справді так? ( ні, коровай подають на білому вишитому рушникові).
- А сільничку з сіллю ставлять
поруч із короваєм? ( Ні, сільничку ставлять зверху на коровай, посередині)
6. Гра «Наварю я борщику»
Мета: вчити дітей називати
український посуд( горщик, миска. ложка), вибирати потрібні овочі для
української страви – борщу; розвивати логічне мислення уважність; виховувати
доброзичливе ставлення до уукраїнської кухні, здійснювати патріотичне виховання
через бесіду про особливості української кухні.
Обладнання: горщик, миска,
ложка, макітра, глечик.
Хід гри: Учитель пропонує
зварити для ляльок смачну українську страву – борщ. Діти обирають посуд,
необхідний для приготування борщу. Потім, працюючи в групах, обирають потрібні
овочі та складають їх у горщик.
7. Гра «Символи моєї країни»
Мета: Закріплювати уявлення
дітей про державні та народні символи України. Формувати вміння віднаходити,
класифікувати і називати задані символи.
Матеріал: зображення державних
символів України ( Прапор, Герб, текст Гімну) та народних ( калина, верба,
барвінок, соловей, лелека, рушник, вінок, писанка, вишиванка тощо ) , лялька в
українському національному костюмі, «клумба», «луг».
Зміст гри: Лялька-україночка
скаржиться, що вчора була велика буря і всі символи України переплутались між
собою. Діти мають допомогти назвати й класифікувати державні і народні символи.
Державні почепити на стіну, рослинні – «висадити на клумбу», тваринні –
розташовують «у лузі», предметні – біля ляльки.
8. Гра «Доброго ранку,
Україно!»
Мета: Вчити дотримуватись загальноприйнятих норм поведінки під час звучання
Гімну.
Матеріал: Прапор України, аудіозапис
Гімну України.
Зміст гри: Вчитель повідомляє, що зранку Україна вітається з українцями, а
українці – зі своєю Батьківщиною, коли по радіо звучить Гімн. Це єднає всіх
українців. Нагадує правила поведінки під час звучання Гімну і пропонує
«привітатися» з країною. Діти імітують щоденні ранкові справи, дії. Учитель
умикає Гімн. Почувши його, діти стають рівно, кладуть руку на серце і
підспівують. Комусь можна доручити підняти прапор.
9. Гра «За що я люблю Україну?
Мета: закріплювати уявлення дітей про доступні географічні, економічні,
політичні відомості. Виховувати пошану й любов до рідного краю.
Матеріал: жовто-блакитний прапорець.
Зміст гри: Діти стають у коло і по черзі передають один одному прапорець.
відповідаючи при цьому на запитання: «За що я люблю Україну?»
10. Гра «Реклама країни»
Мета. Закріплювати уявлення дітей про географію України, її природні та
економічні ресурси, характерні риси українців, їхні звичаї. Формувати вміння
складати описові розповіді.
Матеріал: вирізаний з картону екран телевізора; картини, що зображують
українців, елементи національного костюма, карта України.
Зміст гри: Учитель пропонує дітям спробувати себе у ролі журналістів і дає
кожній групі завдання: запросити до України гостей з інших країн, створивши
рекламні буклети.
11. Гра «Передвиборча кампанія.
Якщо б я був президентом…»
Мета. Актуалізувати уявлення дітей про Україну. Сприяти розвитку соціальних
емоцій. Виховувати бажання робити
корисні справи для розвитку держави.
Матеріали: екран телевізора, іграшковий мікрофон, «бюлетені», та «скриньки»
для голосування.
Зміст гри: учитель пропонує дітям спробувати себе у ролі кандидата у
Президента України і скласти передвиборчі обіцянки: «Якби я був Президентом …»
Після виступів усіх команд «виборцям» роздають «бюлетені» та пропонують
проголосувати за того кандидата, чия промова сподобалась найбільше.
ІІ Розробка уроку
інтегрованого курсу «Я досліджую світ»
Тема уроку. Ми маленькі українці
Мета. закріпити і збагатити уявлення першокласників про Батьківщину, виховувати
громадянські й патріотичні почуття: любов до Вітчизни, гордість за свій народ.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні
·
розповідають про
народні традиції українців;
·
називають рослини,
тварини, страви та обереги України.
·
пояснюють,
кого називають українцями;
·
складають власний орнамент для української вишиванки;
·
взаємодіють
в парах і групах для досягнення навчальних цілей.
Обладнання і матеріали
·
Класна дошка і
кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
·
Комп’ютер, доступ до
інтернету, мультимедійний проектор
Що підготувати заздалегідь
·
Картки ситуацій та символів України , картонний
екран телевізора, іграшковий мікрофон.
Рекомендації щодо організації освітнього простору
·
Ранкове коло, підсумкові завдання
виконують у загальному колі: всі сидять на стільчиках, на килимку або стоять.
·
Решту вправ теж можна проводити в колі
або за столами (на розсуд учителя).
Орієнтовний план уроку
Ранкове коло
|
|
Читання тексту «Українці – хто вони?»
|
|
Дидактична гра « Добре чи погано». Робота в парах
|
|
Мовленнєва гра «Прийом гостей по-українськи»
|
|
Творча
гра «Склади віршик»
|
|
Логічна
гра «Полічи і дай відповідь»
|
|
Руханка
«Український гопачок»
|
|
Практична робота « Створення орнаменту для
української вишиванки». Робота в парах
|
|
Гра «За що я люблю Україну?
Робота в групах Гра «Реклама
країни»
|
|
Робота в групах . Гра «Передвиборча кампанія. Якщо б я був президентом…»
|
|
Підсумкові завдання
|
|
І.Ранкове коло ( зворотний зв’язок,
вступ до теми, знайомство )
1. Привітання
Струмок
серед гаю, мов стрічечка.
На
квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють,
малюють, квітують поля
Добридень
тобі, Україно моя!
2.
Вправа на знайомство.
Любі
дітки! Уявіть себе квіточкою і сплетіть віночок, взявшись за ручки. Розкажіть
про себе. «Я – волошка, синій колір маю, прикрашаю поля. Я – мак. Маю широкі
червоні або рожеві пелюстки. Мене можна зустріти і в полі , і в лузі тощо».
Який же гарний
вийшов віночок – символ нашої
квітучої України.
3. Зворотний зв’язок із минулим заняттям.
Запитайте дітей: «Про що ми говорили на
минулому тижні?» Вислухайте їхні відповіді, підсумуйте.
4.
Актуалізація нової теми:
- Діти,
подивіться, хто завітав до нас у гості?(Ляльки
в українському одязі – Наталка та Василь).
- Давайте
з ними привітаємось.
Учитель : - Хто ти дівчинко маленька? (Дівчинка розказує віршик):
Українка я гарненька,
До барвистого віночка –
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок
і чобітки,
Й різноколірні стрічки…
Учитель: - Хто ти, хлопчику маленький? (Хлопчик розказує віршик):
Син я України неньки,
Українцем я зовуся,
Україною горджуся!
Учитель: - Діти, подивіться на одяг наших українців. Він у них
не звичайний, а святковий і дуже гарний. Розкажіть мені, будь-ласка, у що одягнений
наш Василько? (відповідь дітей). А у
що одягнена лялька Наталка? (відповідь
дітей).
- Діти,
а якщо вони вдягнені в українські костюми,
то хто вони?
- А
ми з вами хто? А чому ми українці?
Чи достатньо одягнути українське вбрання, щоб називатися українцем?
-Сьогодні ми з’ясуємо хто такі про українці ,
поговоримо про національний одяг,
вчитимемося любити і пишатисясвоєю Батьківщиною .
ІІ. Читання тексту «Українці – хто
вони?»
Запропонуйте
дітям прочитати текст і обговоріть з ними зміст прочитаного.
Українці
– хто вони?
Українець
– той, хто визнає
своєю Батьківщиною, піклується про
,
поважає її традиції, знає мову, той, хто любить
всім
.
Українці
живуть
у багатьох країнах
,
але при цьому розмовляють українською,
відзначають
національні свята, допомагають своїй
та її громадянам у
скрутні
часи. Той, хто народився в іншій країні, може стати українцем, якщо
житиме
в
, полюбить її, відчує міцний зв’язок із
цією землею, її народом.
Українці
розмовляють різними мовами, але знають державну мову України,
поважають
її культуру. Українці носять різний
,
їм до вподоби різна
, різні
. Але вони єдині в одному – в бажанні
жити в мирі,
дружбі
та злагоді.
Орієнтовні
питання для бесіди:
- Як
ви зрозуміли, хто такі українці?
- Як
називається батьківщина українців?
-
Які традиції українців ви знаєте? Яких дотримуються у вашій родині?
-
Яка державна мова в Україні?
-
Які національні свята ви святкуєте?
- Чи
українці живуть лише в Україні?
- В
чому всі українці єдині?
ІІІ. Дидактична гра « Добре чи погано». Робота в парах
- Українці доброзичливий та
чесний народ, вони захищають слабих та поважають літніх людей.
( Кожна пара дітей отримує по
дві сюжетні картинки з зображенням добрих і поганих вчинків. Діти обговорюють
сюжети, потім по черзі показують картинки всім, розповідають , що на них
намальовано, і дають власну оцінку вчинкам ( добрі вони чи погані, чи вчинить
так справжній українець)
VІ.
Мовленнєва гра «Прийом гостей по-українськи»
( Діти розглядають малюнки, на
яких зображена традиційна зустріч гостей.
спираючись на побачене та власний досвід, вони дають заперечні відповіді на запитання
вчителя, пояснюють їх).
- Гостинність українців відома
у всьому світі.
- Як ви думаєте, українці зустрічають
гостей непривітно, із сумом? ( Ні, з радістю).
- Чи згодні ви з тим, що до
бажаних гостей у нас традиційно звертаються так: «Заходьте, раз прийшли»? ( Ні,
до гостей у нас звертаються з такими словами: «Ласкаво просимо!)
- На вашу думку, гостей
зустрічають з булочками на підносі? ( Ні, гостей зустрічають із короваєм, із
хлібом-сіллю).
- Коровай кладуть на серветку.
Це справді так? ( ні, коровай подають на білому вишитому рушникові).
- А сільничку з сіллю ставлять
поруч із короваєм? ( Ні, сільничку ставлять зверху на коровай, посередині)
V.Творча
гра «Склади віршик»
Діти
добирають потрібні слова і складають тематичні віршовані рядки.
Одягну
український віночок –
Затанцюю
веселий …(таночок).
Гарні
хлопці стоять біля ганку,
А
на них сорочки – … (вишиванки).
Я
танцюю гопак залюбки,
Адже
в мене зручні … (чобітки).
Вишиванку
везу на гостинець:
Пам’ятайте,
що я – …(українець)!
Учитель. – Молодці, малята! Ви розумні та
кмітливі. А чи вмієте ви розв’язувати задачі? Ось послухайте задачі від наших
ляльок-українців.
V І.
Логічна гра «Полічи і дай відповідь»
Задача
перша від Наталки
В
українській родині двоє братів. У кожного по дві сорочки-вишиванки. Скільки всього
вишитих сорочок у хлопчиків? (чотири сорочки). Як ви здогадалися? (додали)
Задача
друга від Василька
Дівчатка-україночки
готувалися до зустрічі гостей. Одна дівчинка збиралась привітати
гостей віршиком. Друга дівчинка вивчила до свята українську пісеньку. А дві
дівчинки збирались виконати для гостей танок з віночками. Скільки всього
дівчаток візьмуть участь у прийомі гостей? (четверо дівчаток)
VІІ. Руханка
«Український гопачок»
VІІІ. Практична робота « Створення орнаменту для
української вишиванки». Робота в парах
Учитель: – Діти, зверніть, будь ласка,
увагу, що орнаменти на вишиванках різні: геометричні і рослинні. Як ви думаєте,
з чого складаються геометричні орнаменти? (з геометричних фігур:
трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки,
прямокутники). Ось ці геометричні орнаменти на сорочці.
Учитель показує зразки вишиванок з геометричними
орнаментами.
–
А з чого складається рослинний орнамент, як ви думаєте? (квіти, пелюстки,
різні листочки).
Учитель показує зразки вишиванок з
рослинним орнаментом.
Діти з готових форм викладають орнаменти на одязі
ляльок. Звучить легка українська мелодія «А сорочка мамина».
ІХ. Гра «За що я люблю Україну?
Мета: закріплювати уявлення дітей про доступні
географічні, економічні, політичні відомості. Виховувати пошану й любов до
рідного краю.
Матеріал: жовто-блакитний прапорець.
Зміст гри: Діти стають у коло і по черзі передають один
одному прапорець. відповідаючи при цьому на запитання: «За що я люблю Україну?»
Х. Робота в групах Гра «Реклама
країни»
Мета. Закріплювати уявлення дітей про географію України,
її природні та економічні ресурси, характерні риси українців, їхні звичаї.
Формувати вміння складати описові розповіді.
Матеріал: вирізаний з картону екран телевізора; картини,
що зображують українців, елементи національного костюма, карта України.
Зміст гри: Учитель пропонує дітям спробувати себе у ролі
журналістів і дає кожній групі завдання: запросити до України гостей з інших
країн, створивши рекламні буклети.
ХІ.Робота в групах . Гра «Передвиборча кампанія. Якщо б я був президентом…»
Мета. Актуалізувати уявлення дітей про Україну. Сприяти
розвитку соціальних емоцій. Виховувати бажання
робити корисні справи для розвитку держави.
Матеріали: екран телевізора, іграшковий мікрофон,
«бюлетені», та «скриньки» для голосування.
ХІІ. Підведення підсумків заняття
- Підсумуйте роботу дітей впродовж дня та попросіть продовжити
речення: «Бути справжнім українцем – це….».
Список використаних джерел
1. Громадянське виховання особистості/ В. І. Войтенко. Л.А. Грицюк, М.І.
Каратаєва. Кам’янець-Подільський: ПП МошакМ.І., 2006 р.
2. А. Кишинська «Дружно граємо –
країну прославляємо» , Палітра педагога № 4, 2017 р. , стор. 6-7.
3. А. Кишинська «Щоб країна пишалася
нами»/ Дошкільне виховання № 8, 2017р. , стор. 56.
4. Крутій К., Маковецька Н. Скарбничка ігор для розумних батьків і
кмітливих дітлахів. – Запоріжжя, 2000 .
5. Інтернет ресурси. Наталя Захарова «Дидактичні ігри патріотичного
спрямування.
Немає коментарів:
Дописати коментар