ФРАГМЕНТ ІНТЕГРОВАНОГО ЗАНЯТТЯ З КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
«Як виникає веселка?»
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
● Як з’являється веселка?
● Чому веселка різнокольорова?
● Як зробити веселку на шкільному подвір’ї?
Завдання
тридцятого тижня:
1. Навчити
спостерігати за явищами природи та аналізувати їх.
2. Формувати
первинні уявлення про світло і колір.
3. Допомогти
створити просту модель веселки.
4. Розвивати
мислення, мовлення, уяву, увагу, пам’ять, творчі здібності.
5. Навчати
висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного
спілкування,
взаємодіяти з однокласниками.
Очікувані
результати тридцятого тижня:
На кінець тижня учні знатимуть:
● причини виникнення веселки;
● порядок кольорів веселки;
та
вмітимуть:
● створювати просту модель веселки;
● проводити досліди та практичні роботи, пов’язані з веселкою;
● пояснювати природу веселки;
● використовувати прийоми запам’ятовування кольорів веселки;
● краще розуміти тексти про природу;
● уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Привітання
( Діти стоять
півколом )
- Добрий день! ( Хором )
- Ми вітаємо сонечко! (
Один учень)
- Здрастуй золоте! (
Хором )
- Ми вітаємо квіточку!
( Один учень)
- Хай вона росте! (
Хором )
- Ми вітаємо дощик!
( Один учень)
- Лий мов із відра!
( Хором )
- Ми гостей вітаємо!
( Один учень)
- Зичимо вам добра!
( Хором )
- Доброго дня всім присутнім. Хай нам щастить! ( Вчитель )
2. Групова вправа-очікування «Квітка-семицвітка»
(
Звучить мелодія Гріга )
Любі дітки,
уявіть, що ви потрапили в казковий сад. Легкий вітерець тріпоче листя дерев ,
пурхають метелики, лине пташиний спів, милують око чарівні квіти. А серед них є така, що може
виконати сім ваших бажань.
- Перед вами незвичайна
скринька. Чарівна квітка в ній.
- Можливо хтось із
вас вже здогадався як вона виглядає? Скільки пелюсток має? Якого кольору?
- Відкриваємо скриньку…
Так, це квітка-семицвітка!
- У вас з’явилася можливість загадати бажання. Відриваємо по черзі
пелюстку і промовляємо, чого ви чекаєте від сьогоднішнього заняття ( дива, гарного настрою, цікавих вправ ,
нових знань, хороших оцінок, підтримки друзів). В кінці перевіримо, чи
справдилися ваші сподівання.
Для подальшої
роботи об’єднуємося в групи, відповідно
до кольору пелюсток :перша група - учні
з пелюстками основних кольорів ( червоний,
жовтий, синій) , друга – похідних ( оранжевий,
зелений, фіолетовий), третя – розбілені ( блакитний ) і займаємо свої місця .
Тепер оберіть, будь ласка, спікера групи
і прикріпіть йому бейджик.
ІІ. ВИЗНАЧЕННЯ КЛЮЧОВОГО СЛОВА ТЕМИ
- Увага! Діти, тож
нагадайте скільки пелюсток має квітка, про яку ми щойно говорили?
- З яких чисел складається число 7?
- Як утворилося число 7? Назвіть сусідів числа сім. А 7 помножити на 7? А 63 : 7?
- В назвах яких
казок згадується число7? (казки «Білосніжка і
семеро гномів», «Вовк і семеро козенят»).
а) Вправа «Впізнай явище природи».
Робота в групах
Крім
того, серед явищ природи існує таке, що має безпосереднє відношення до числа
сім.
- Впевнена, виконуючи наступні завдання в групах , ви швидко впізнаєте його.
Перша група опрацьовує загадки і записує відгадки
Понад річкою місток
Виріс із семи стрічок.
Та по ньому не піду,
Бо ще в воду упаду.
Хтось у лузі біля річки
Загубив барвисті стрічки.
Дощик вгледів, підібрав,
Небеса підперезав.
Хтось у небі рушничок
Вишитий повісив.
Хто вгадає з діточок,
Що воно за рушничок?
Висновок: відгадками до загадок є слово ____________________________
Друга
група – розшифровує анаграми.
СЕЛКАВЕ ДУГАРАЙ ГАРАДУ
___________ __________ _________
Висновок : в
анаграмах зашифровані слова : _______________________________
Третя - виконує
вправу «Банани» - закреслює букви, що у
запису повторюються тричі.
ФВЕПФСЕФПЛПКА
Висновок: –
закодоване слово - ______________________________
ІІІ. ФОРМУЛЮВАННЯ ПРОБЛЕМНОГО ПИТАННЯ
1. Бесіда
- Час вичерпано. Спікери оголосіть результати
вашої роботи.
(
Вчитель перевертає букви на дошці ВЕСЕЛКА)
- Таки чином
ключовим словом нашого заняття буде слово «веселка».
- Вносимо його до
нашого візуально словника на стіну слів.
- До речі,
нагадайте близькі за значенням до слова
веселка.
( Розміщуємо ці слова на стіну слів )
ВІЗУАЛЬНИЙ СЛОВНИК
Веселка Райдуга Радуга Перевесло Дивограй Веселиця
|
- А хто з вас хоч
раз у житті спостерігав це природне явище?
- Розкажіть про
свої враження.
2. Обмін інформацією. «Крісло автора».
( За бажанням дітей. Можливо це буде сором’язлива або малокомунікабельна дитина )
3. Щоденні новини.
А) Вчитель повідомляє.
- А чи цікаво вам
дізнатися як саме виникає веселка?
- Тож повідомляю :
ВЧИТЕЛЬ
ПОВІДОМЛЯЄ
|
|
ТЕМА ТИЖНЯ
|
|
БЛИЖЧЕ ПОЗНАЙОМИМСЯ і з’ясуємо :
|
|
НАС ЧЕКАЄ
|
|
УЧЕНЬ ДНЯ
|
Учнем дня оголошується … . Ми дуже раді, що …
повернулася в наш класний колектив після довготривалої хвороби.
|
Б) Учень повідомляє. Синоптичне повідомлення
- Чи буде сьогодні
погода сприятливою для виникнення веселки? Слухаємо синоптичне повідомлення
чергового учня.
(Черговий учень подає інформацію за
допомогою піктограми або шаблону про дату,
назву тижня, погоду, кількість присутніх).
ЧЕРГОВИЙ УЧЕНЬ ПОВІДОМЛЯЄ
|
|
ДАТА
|
|
ДЕНЬ ТИЖНЯ
|
|
ПОГОДА
|
+ 170С,
ЯСНО,ВІТЕР ЗАХІДНИЙ
|
ПРИСУТНІ
|
11 учнів
|
ВІДСУТНІ
|
2 учні
|
ОСОБЛИВІ НОВИНИ
|
Сьогодні день народження у …
|
ІV. ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ В ГРУПАХ .
1. Пошук теоретичної відповіді на запитання.
- Діти! Уявіть, що
наш клас – це велика дослідницька лабораторія. І
всі ми науковці. А науковці що роблять?
- Досліджують!
Спостерігають! Пізнають! ( діти )
- Продовжуємо
працювати в групах. Шукаємо відповідь на питання «Як виникає веселка?».
Перша група працює з ІНТЕРНЕТ ресурсами і з’ясовує за яких умов виникає веселка.
( Перегляд
відео «За яких умов виникає веселка»
)
ВИСНОВОК: Веселка утворюється під час «сліпого дощу». Вже
виглянуло сонечко, а крапельки води ще втримуються потоками повітря.
Друга
група працює з довідковою літературою, щоб дізнатися, що відбувається з
білим сонячним променем, який проходить крізь крапельки дощу.
Після
дощу, поки маленькі краплі води ще втримуються потоками повітря, промені сонця
проходять крізь них, переломлюються, відбиваються й повертаються до нас під
кутом 42 градуси. Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то світло заломлюється, розділяючись
на червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і
фіолетовий кольори).
Висновок : Біле сонячне світло проходить через крапельки дощу ,
переломлюється, відбивається , повертається до нас і розкладається на сім
кольорів:
червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий .
Третя група слухає інформацію нашого
журналіста, який взяв інтерв’ю у вчителя
фізики .
- А чому у
веселці саме такий порядок розташування
хвиль – від червоного до фіолетового?
- Чи правда, що
світло складається з різних за довжиною хвиль?
- А які хвилі
найкоротші, які найдовші?
- Чи можна цим
пояснити порядок розташування кольорів у
веселці – від червоного до фіолетового?
- А все тому, що світло складається з різних за довжиною
електромагнітних хвиль. Найкоротші хвилі мають червоний колір, у них найменше
енергії й тому вони переломлюються менше. А ось найдовші хвилі – фіолетові,
відповідно, у них багато енергії й переломлюються вони більше. Інші кольори
мають проміжне значення довжини хвилі й розташовуються посередині).
- А що відбувається з сонячним променем, який
проходить через склянку води?
- Веселка утворюється,
оскільки сонячне світло заломлюється (згинається), проходячи через краплі дощу.
Те ж саме відбувається, коли сонячне світло проходить через склянку води. Воно
заломлюється і
розкладається на кольори спектра від червоного до фіолетового.
2. Практична робота
- Продовжуємо
працювати в групах . Користуючись набутими теоретичними знаннями, спробуємо в
лабораторних умовах створити веселку. Будемо працювати згідно наданої інструкції.
І варіант
ІНСТРУКЦІЯ
Вам знадобляться: ємність з водою , ліхтарик, дзеркало, білий аркуш.
Що потрібно робити:
1.На дно посудини поклади дзеркало.
2.Налий
води.
3.Світло
ліхтарика направ на дзеркало.
4.Віддзеркалення
світла лови на папері.
5.Там
з'явиться
справжня веселка.
ІІ
варіант
ІНСТРУКЦІЯ
Що вам для цього знадобиться:
·
склянка води (приблизно на три чверті повна);
·
білий папір;
·
сонячний день.
Порядок дій:
1. Наповніть склянку водою приблизно на три чверті й візьміть аркуш білого паперу.
2. Піднесіть їх до вікна.
3. Утримуйте склянку води прямо над папером і уважно спостерігайте за тим, що відбуватиметься зі світлом.
1. Наповніть склянку водою приблизно на три чверті й візьміть аркуш білого паперу.
2. Піднесіть їх до вікна.
3. Утримуйте склянку води прямо над папером і уважно спостерігайте за тим, що відбуватиметься зі світлом.
Пояснюю: сонячне світло проходить через склянку води, заломлюється (згинається) та утворює різнобарвне зображення на аркуші паперу.
- Слово спікерам груп.
- Чи вдалося вам створити особисту веселку в лабораторних умовах.
- Тож що ж відбувається з білим
прямим світловим променем? ( Він заломлюється, коли проходить через
воду )
- На скільки кольорів розкладається ?
- Хто запам’ятав
порядок їх розташування у веселці?
3. Вивчення скоромовки
- Вивчивши скоромовку, ви ніколи
не сплутаєте послідовність розташування кольорів веселки.
Чапля осінь жде завзято,
Буде сани фарбувати.
4. Рухлива гра «Доторкнись до…» або фізкультхвилинка «Райдуга»
(«Доторкнись до синього». Учні об'єднуються в групи, по десять осіб у кожній. Вони можуть розпочати
гру в колі, але потім їм потрібно мати можливість вільно пересуватися. Ведучий
розпочинає гру словами: «Доторкнись до синього!» (Можна використовувати набір
кольорових карток.) Діти мають торкнутися синього кольору на своєму одязі або
на одязі інших. Можна торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо. Потім
ведучий називає інший колір, наприклад: «Доторкнись до червоного!». Учні,
продовжуючи триматися за предмет синього кольору, мають водночас зуміти
торкнутися червоного кольору. Протягом гри варто спонукати дітей допомагати
один одному торкатися відповідних кольорів. У цій грі немає тих, хто програв чи
вибув із гри! Ця гра — зусилля всієї групи. Якщо хтось не зможе втримати
рівновагу або падає, гра починається спочатку).
V. ПРАКТИЧНА ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
1. Створення художньої композиції
Користуючись
набутими знаннями, намалюйте відповідь на наше проблемне питання.
Можливо
це буде художня композиція, а можливо – посібник для уроків природознавства.
Підберіть
фарби, пензлики, згадайте скоромовку і до роботи.
( Під мелодію пісні «Кольоровий
світ» )
- Слово спікерам. Проаналізуйте представлені роботи своєї групи.
- За яких умов виникає веселка?
- Чому розкладається сонячний промінь на сім кольорів? ( Заломлюється, відбивається і повертається до
нас ).
- Назвіть порядок розташування
кольорів у веселці.
2. Вправа «Крісло автора»
-Діти, сьогодні вам вдалося самостійно, майже
без моєї допомоги знайти рішення
поставленої проблеми. Ви добре попрацювали і засвоїли матеріал. Молодці!
А учню дня
надається право озвучити пізнавальний мультфільм .
( Перегляд
відео для озвучування)
3.Вправа
«Веселковий дивограй»
- Спробуємо в нашій уявній лабораторії
створити веселковий дивограй і
помилуватися ним.
- Для цього вам знадобляться комп’ютерні диски та мильні бульбашки.
- Яке розмаїття кольорів ви спостерігали?
Зверніть увагу! Колірна гама веселки співпадає з кольором пелюсток
нашої квітки-семицвітки.
VІ. ПІДВЕДЕННЯ
ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ. ОБМІН ВРАЖЕННЯМИ
1. Бесіда
- Чи справдились ваші очікування від заняття?
- Чи все було зрозумілим?
- То чи ж сприяє погода сьогодні виникненню веселки? Чому?
- А тепер хочу дізнатися про ваш настрій після закінчення заняття.
- Запрошую вас у наше дружнє коло.
2.Вправа «Моя рука і мої пальчики»:
( Діти
показують праву руку і за вказівкою вчительки загинають пальчики).
- Загніть, будь
ласка, свій мізинчик, кому на занятті було цікаво.
- Безіменний – ті, хто відчував підтримку друзів.
- Середній - хто отримав нові знання ?
- Вказівний - хто був задоволений своєю роботою.
- Що у нас вийшло?
(«люкс»/ «лайк»)
- Я теж задоволена вашою роботою.
Тож до нових зустрічей на нашому дослідницькому майданчику. Дякую за увагу!
- До побачення !!!
Немає коментарів:
Дописати коментар